Kerékpár mérettáblázat

Gyerek kerékpár mérettáblázat (kb.):

12” méret: 2,5 év – 4 év között,

16” méret: 4 év – 6 év között, 95-115 cm

20” méret: 6 év – 9 év között, 115-130 cm

24” méret: 7 év – 11 év között, 130-150 cm

 

A felnőtt méretnél a váz átlépési magasságából kiszámolható a kerékpár mérete.

A számolás menete:

Cipő nélkül szorítson a lába közé tárgyat (pl. könyv), és mérje le a föld és a tárgy teteje közti távolságot. Ez az Ön átlépési magassága.

MTB kerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,57-tel, ekkor megkapja a kerékpár vázméretét centiméterben. Ha szeretné tudni, hogy a kapott eredmény hány coll, ossza el 2.54-gyel és megkapja a vázméretet collban (1″ = 2,54cm).

Versenykerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,66-tal, és megkapja a vázméretet centiméterben.

A következő táblázat csak hozzávetőlegesen határozza meg a méreteket:

Kerékpár mérettáblázat

Kerékpár vázméret meghatározása:


Kerékpár méretválasztó

MTB kerékpár vázméret meghatározása:


Magasság Javasolt vázméret
cm hüvelyk (inch) méret
148 – 158 13″ – 14″ XS
158 – 168 15″ – 16″ S
168 – 178 17″ – 18″ M
178 – 185 19″ – 20″ L
185 – 193 21″ – 22″ XL
193 – 198 23″ – 24″ XXL

 

Országúti kerékpár vázméret meghatározása:


Magasság Javasolt vázméret
cm cm méret
148 – 152 47 – 48 XXS
152 – 160 49 – 50 XS
160 – 168 51 – 52 – 53 S
168 – 175 54 – 55 M
175 – 183 56 – 57 – 58 L
183 – 191 58 – 59 – 60 XL
191 – 198 61 – 62 – 63 XXL

 

Országúti női kerékpár vázméret meghatározása:


Magasság Javasolt vázméret
cm cm méret
147 – 155 44 – 45 – 46 XXS
155 – 160 47 – 48 – 49 XS
160 – 165 50 – 51 – 52 S
165 – 172 53 – 54 – 55 M
172 – 180 56 – 57 L

 

Hibrid (cross, trekking) kerékpár vázméret meghatározása:


Magasság Javasolt vázméret
cm hüvelyk (inch) méret cm
147 – 155 13″ – 14″ XS 47 – 49
155 – 165 15″ – 16″ S 50 – 52
165 – 175 17″ – 18″ M 53 – 54
175 – 183 19″ – 20″ L 55 – 57
183 – 191 21″ – 22″ XL 58 – 61
191 – 198 23″ – 25″ XXL 61 – 63

 

Triatlon kerékpár vázméret meghatározása:


Magasság Javasolt vázméret
cm cm méret
152 – 160 49 – 50 XS
160 – 168 51 – 52 S
168 – 175 53 -54 M
175 – 183 55 – 56 L
183 – 191 57 – 58 XL
191 – 198 60 – 61 XXL

 

BMX kerékpár vázméret meghatározása:


Magasság vagy életkor Javasolt vázméret
magasság (cm) életkor hüvelyk (inch)
110 – 122 5 – 7 éves 16″
122 – 147 7 – 11 éves 18″
147 – 193 11+ éves 20″

 

Gyerek kerékpár meghatározása:


Életkor vagy magasság Javasolt kerékméret
életkor magasság (cm)
2 – 4 éves 85 – 100 12″ kerék átmérő
3 – 5 éves 95 – 110 14″ kerék átmérő
5 – 7 éves 110 – 120 16″ kerék átmérő
7 – 9 éves 120 – 135 20″ kerék átmérő
9 – 11 éves 135 – 145 24″ kerék átmérő
11+ éves 145+ 26″ kerék átmérő

 

Nyeregbeállítás:

A nyereg tetejének nagyjából ví­zszintesnek kell lennie. (Ví­zmértékkel vagy vonalzó segí­tségével ellenőrizzük!)

Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyabban, de nagy szögbeli eltéréseket mindenképpen el kell kerülni. (általános tapasztalat szerint a ví­zszintes helyzet a legmegfelelőbb) Ha túl magasan van az eleje, akkor nagyobb nyomás hat az ülőcsontok közötti puha szövetre. Ha előre lejt a nyereg, akkor nem is ülünk rajta, hanem előre csúszunk és í­gy a súlyunk nagy része a vállunkra, karunkra és csuklónkra nehezedik.


Az ülés magassága:

A pedált fordítsuk alsó („6 óra”) állásba! Üljünk fel a nyeregbe, a sarkunkat tegyük a pedálra! Úgy állítsuk be a magasságot, hogy enyhén nyújtott állapotba kerüljön az alsó végtag! A legtöbb esetben megfelelő ez a módszer, a cipőtalp vastagsága miatt azonban előfordulhatnak eltérések, ezért helyezze lábát a klipszbe, és hajtson hátrafelé, vagy vegyük le a láncot, ez esetben előre (az első lábujjtő a pedáltengely közepe felett legyen)!

A kormány-nyereg távolsága:

Mivel a törzsünk, illetve karjaink hossza is egyénenként változik, a kormány beállítására is ügyelni kell. Egyszerű de bevált módszer: a nyeregorrhoz támasztjuk a könyökünket, és ví­zszintes alkar esetén az ujjaknak éppen el kell érniük a kormányt. Természetesen itt is lehetnek egyéni eltérések, amit figyelembe kell venni.

A pontosabb beállí­tási módszer a következő:

Fordí­tsuk a hajtókart ví­zszintes (“3 óra”) állásba! Ezután az elöl lévő láb térdkalácsához szorítsunk egy fonalat, amelynek a végére nehezéket kötöttünk! A fonal a pedáltengely közepén haladjon át! Ha eltérést látunk, állítsuk a nyerget előre, vagy hátra!

Ha a kormány eléréséhez túlságosan ki kell nyúlni a kerékpáron, vagy össze kell zsugorodni pedálozás közben, akkor a kormányfej rövidebbre, vagy hosszabbra cserélésével, esetleg a váz kisebbre, vagy nagyobbra cserélésével lehet állí­tásokat végezni.

A beállí­tást nem kell véglegesnek tekinteni, a kerékpározás során még finomí­thatunk rajta. Lehetőleg gyakran állí­tsunk keveset (2-3 mm-t), í­gy követve testünk visszajelzéseit, mivel az érzékeny térdüeknél térdbántalmak léphetnek fel, ha alacsonyan ülnek, vagy ha minden átmenet nélkül nagyot állí­tunk a nyereg pozí­cióján.

Amennyiben a térdizületi, vagy porc bántalmakban szenved a kerékpáros, a nyerget állí­tsuk olyan magasra, amennyire csak lehet (ne romoljon a kerékpáros biztonság), és mérsékelt ellenállással, könnyű intenzitással kerékpároztassuk, mert ez javí­that a térd állapotán.

Amennyiben nagyon gyakorlatlan a kerékpáros, akkor lehet jóval alacsonyabbra állí­tani a nyerget az optimálisnál, hogy biztonságban érezze magát, majd fokozatosan emeljük a helyes magasságba!

Kormánymagasság:


A nyereg beállí­tását követően kerüljön rá sor! A kormánymagasságot ne a rutinos versenyzőkéhez viszonyítva állítsuk be, mert ilyenkor azt tapasztalhatjuk, hogy a kezdő kerékpáros szinte állandóan középen fogja a kormányt. Hasonló a helyzet akkor is, ha hosszú a kormányszár (kormánypipa, stucni).

Ez balesetveszélyes, mert nincs a keze fék közelben, másrészt hibás beidegződés rögzül.

Fokozatosan szoktassuk hozzá magunkat a megfelelő kormánymagassághoz, ne siettessük túlzottan!

Vegyük figyelembe a visszajelzéseit! Amennyiben gyakran fáj a nyaka, háta illetve szinte soha nem fogja az alsó hajlatban a kormányt, (országúti, verseny kerékpárnál) akkor még korai lejjebb állí­tani azt!

 

Végül szólnunk kell azokról a legfontosabb alkatrészekről ami a kerékpározásunkat komfortossá, megfelelően hatékonnyá és biztonságossá teszi:

Kormány:

Szélessége a vállszélességhez igazodjon! A országúti kormánynál a hajlí­tás ne legyen nagy, vegyük figyelembe a kéz méretét! Az egyenes (Monti, trekking) kormány se legyen túl keskeny, mert instabillá válik a kormányzás és összeszorí­tja a mellkast, ami nehezebb légzést von maga után.

Fékkar:

Országúti kormánynál alul fogva a középső ujj utolsó percével biztonságosan lehessen behúzni. A fék rugója ne legyen túl erős.

Egyenes kormánynál a fékkar ne álljon annyira magasan, hogy a fékezéskor a csuklót hátra kelljen feszí­teni ahhoz, hogy a kart elérjük. Ne legyen mélyen sem mert akkor a testünknek is előre kell mozdulnia a hatékony fékezés eléréséhez. Az optimális kar beállí­tás, ha kényelmes (szabályos) kormány fogás közben az ujjainkat előrenyújtva, úgy érjük el a fékkart, hogy a tenyerünk nem mozdul el a kormányon.

Nyereg:

Megválasztásánál az ülőgumók közti távolság fontos szempont. Ennek meg kell egyeznie az ülőcsontok közti távolsággal. Ha a nyereg túl keskeny, a csontok lógnak a két oldalán, és a köztes, érzékeny puha szövetek tartják a testsúly jelentős részét. Ha túl széles, akkor egészen biztos, hogy hosszabb utakon, meleg időben kidörzsöli a belső combot. Mindemellett, a leggyakoribb panaszok nem a rossz szélesség miatt lépnek fel, hanem a nyerget pontosabban kell beállí­tani a kerékpáron. Ha kényelmetlennek érzi a nyerget, az első reakció, hogy puhábbra cserélje le. Ez általában tévedés. A puha nyereg csak nagyon rövid, pár kilométeres utakon lehet kényelmes. Nem beszélve arról, hogy a belső combot épp az ilyen puha nyergek dörzsölhetik ki. Mint ahogy a legpuhább ágymatrac nem a legkényelmesebb alvó alkalmatosság, a legpuhább nyereg sem a legkényelmesebb a kerékpáron.

Ne siesse el a nyereg lecserélését, először kísérletezzen!